PRZEDSIĘWZIĘCIE EDUKACYJNE REALIZOWANE W SZKOLE PODSTAWOWEJ
„TRADYCJE ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA W WYBRANYCH KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ” przeznaczony dla uczniów klas 5-6
WSTĘP Pomysł realizacji tego projektu powstał w związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Sądzimy, że nawiązanie do kultury narodów europejskich w połączeniu z miłą dla dzieci tematyką bożonarodzeniową będzie stanowić ciekawy i atrakcyjny sposób realizacji zadań edukacyjnych. Projekt nasz stwarza okazję do wzmocnienia korelacji między nauczanymi przedmiotami (historia, język polski, religia, plastyka, muzyka). Dzieci lubią zabawę – taniec, śpiew, twórczość plastyczną, teatralną. Stwierdziliśmy, że wykorzystując to wszystko w pracy dydaktyczno – wychowawczej, można w sposób naturalny kształtować wiedzę. Głównym założeniem naszego projektu jest rozwijanie zdolności, zainteresowań uczniów oraz ich samodzielności i aktywności. Projekt ten pozwala na rozwój wielu umiejętności m.in. podział pracy, współpraca w grupie, współodpowiedzialność za efekty pracy, korzystanie z różnych źródeł informacji, prezentacja wyników pracy, zdobywanie doświadczeń. Dzięki tej metodzie uczniowie samodzielnie ( pod dyskretną opieką nauczyciela) realizują duże przedsięwzięcie. Konstruując projekt uwzględniliśmy też tak bardzo ważną naszym zdaniem integrację między uczniami klas 4-6 a uczniami nauczania zintegrowanego. Ci ostatni będą odbiorcami (widzami) przedstawienia teatralnego, a także uczestnikami dwóch konkursów.
CEL GŁÓWNY Zapoznanie uczniów z tradycjami Świąt Bożego Narodzenia w wybranych krajach UE. CELE SZCZEGÓŁOWE
· samodzielne poszukiwanie potrzebnych informacji z wykorzystaniem dostępnych źródeł wiedzy ( literatura, Internet ) · selekcja materiału pod kierunkiem nauczyciela · kształcenie umiejętności planowania, dyskutowania, wspólnego rozwiązywania problemów · nabycie umiejętności pracy w grupie, współdziałania, współpracy z innymi odgrywania ról · nauka wyraźnego mówienia z odpowiednią modulacją głosu · wykonanie estetycznych i pomysłowych prac plastycznych ( pocztówek z życzeniami noworocznymi w językach wybranych krajów UE, dekoracja sali ) · przygotowanie uczniów do wystąpień publicznych · kształtowanie postawy poszanowania kultury innych narodów · rozwijanie u uczniów zdolności i kreatywności · uwrażliwianie na inne zwyczaje świąteczne · Rozwijanie odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań i umiejętności zaprezentowania ich na forum szkoły i poza nią · Przygotowanie do realizacji własnych pomysłów.
METODY I FORMY PRACY
· burza mózgów (prezentacja pomysłów) · poszukiwanie informacji · nauczanie przez działanie; wchodzenie w role – przedstawienie teatralne · praca w grupach · praca indywidualna
PLANOWANE EFEKTY PROJEKTU
· uczeń zna tradycje bożonarodzeniowe z wybranych krajów UE · uczeń szanuje odmienność kulturowa innych narodów · uczeń potrafi samodzielnie wyszukiwać potrzebne mu informacje, a następnie selekcjonuje zebrany materiał, gromadzi i opracowuje go · uczeń umie zgodnie i twórczo współpracować w grupie · uczeń chętnie bierze udział w wystąpieniach publicznych · uczeń stara się wypowiadać wyraźnie i wyraziście
TERMIN REALIZACJI Styczeń 2005 r.
Scenariusz do przedstawienia „Tradycje Świą Bożego Narodzenia w wybranych krajach europejskich”.
Przy stole siedzi rodzina (dziadek, rodzice, dwójka dzieci: Ania i Krzyś) Dz- dziadek, M- mama, T- tata, A- Ania, K- Krzyś
A: Będę miała szczęście w przyszłym roku! K: Skąd wiesz? A: Znalazłam w pierogu pieniążek. K: I co z tego?! A: To ty nie wiesz? Jest taki zwyczaj, że jak ktoś znajdzie pieniążek, szczęście będzie mu sprzyjało przez cały następny rok. K: Ale masz fajnie. Nie jedźcie już pierogów zostawcie wszystkie dla mnie! T: Niestety synku tylko w jednym pierogu jest moneta. K: Szkoda... Są jeszcze inne zwyczaje bożonarodzeniowe? M: Jest ich wiele w polskiej kulturze, np. opłatek którym dzieliliśmy się przed chwilą, siano leżące pod obrusem, czy puste miejsce przy stole czekające na niespodziewanego gościa. I to co dzieci lubią najbardziej prezenty pod choinką przyniesione przez gwiazdora. K: Czy w innych państwach ludzie obchodzą Święta Bożego Narodzenia ? Dz: Naturalnie. Jednakże każde państwo ma swoje zwyczaje. A: Dziadku mówiłeś, że byłeś w czasie II wojny światowej we Włoszech. Opowiedz, jak Włosi spędzają święta. Dz: We Włoszech tradycja bożonarodzeniowa mocno związana jest z religią chrześcijańską. Dzieci czekają na prezenty, które przynosi im Babbo Natale, czyli Święty Mikołaj, ale tylko grzeczne dzieci otrzymują upominki, niegrzeczne dostają węgielki od czarownicy Befane. K: Od czarownicy, jakiej czarownicy? Dz. Według legendy trzej królowie zatrzymali się w chacie czarownicy-Befany
Scenka 1 Osoby występujące: trzej królowie, czarownica- Befana B- Befana, K1- pierwszy król, K2- drugi król, K3- trzeci król
Rozlega się pukanie cisza K1: Halo, halo, jest tam kto? B: Czego tu?
K2: Słyszeliśmy, że w Betlejem narodził się Jezus. Chcielibyśmy złożyć Mu swoje dary. Przyłącz się do nas, będzie nam raźniej. B: Nie mogę, nie mam czasu. Muszę robić miotły. Moje siostry czarownice z innych miast już na nie czekają. Idźcie sami. K3: Trudno, bywaj królowie odchodzą Befana patrzy do góry i widzi światło B: Szkoda, że z nimi nie poszłam. Może ich jeszcze dogonię? zbiera zabawki i wybiega z sali --------------------------------------------------------------------------------------------------- A: Dziadku i co się z nią stało? Czy znalazła trzech króli!? Dz. Do dnia dzisiejszego, co roku szuka Dzieciątka i króli bez skutku. Zostawia więc zabawki grzecznym dzieciom, niegrzecznym zaś daje węgliki czyli czarne cukierki K: Ale fajna historia. Dziadku, jak ty ciekawie opowiadasz.
T: Ostatnio oglądałem ciekawy program telewizyjny „Europa da się lubić”. Bardzo podobały mi się zwyczaje w Hiszpanii. A: Co jest ciekawego w Hiszpanii? Także jakaś czarownica przynosi prezenty? T: Nie, tam prezenty przynoszą trzej królowie. Ale jest też inny piękny zwyczaj. K: Jaki?
Scenka 2
T: W Boże Narodzenie Hiszpanie odwiedzają kościoły. Tam stoi „urna losu” uczniowie wnoszą „urnę losu”, ustawiają ją na scenie K: Co to jest „urna losu”? T: Jest to skrzynka, do której ludzie wrzucają karteczki ze swoimi imionami uczniowie wrzucają karteczki z imionami i nazwiskami uczniów nauczania zintegrowanego T: Następnie losuje się dwie z nich. Wylosowana para powinna być przez najbliższy rok najlepszą parą przyjaciół. wyznaczona osoba losuje dwie karteczki z urny i ogłasza
Uwaga! uwaga! parą najlepszych przyjaciół w nadchodzącym 2005 roku będą .......................................................................................................... wylosowani uczniowie wychodzą na środek, otrzymują czekoladowe serduszka, siadają w wyznaczonym miejscu np. obok sceny na krzesełkach A: Mamo, teraz twoja kolej. M: Ja znam tradycję świąteczną z Grecji. K: Opowiadaj, opowiadaj mamo. M: Wyobraźcie sobie, że w Grecji nie ma choinki. A: E... co to za święta bez choinki? M: Miejsce choinki zastępuje kolorowo przyozdobiony statek- najważniejszy symbol bożonarodzeniowy w tym kraju.
Scenka 3 Dwóch wybranych uczniów wnosi model statku i ubiera go w bożonarodzeniowe ozdoby
K: Ale dziwne...a gdzie układa się prezenty? M: W Grecji nie obchodzi się Wigilii i nie ma Świętego Mikołaja dopiero 25 grudnia najbliżsi ofiarują sobie drobne upominki. uczniowie przesuwają się z ozdobionym modelem statku w głąb sceny
K: Czy to prawda, że w Austrii diabły straszą dzieci? M: Tak, w Austrii Mikołaj przychodzi w towarzystwie diabłów, które grożą niegrzecznym dzieciom.
Scenka 4 Cztery diabły i Mikołaj wchodzą na salę, Mikołaj rozdaje cukierki, diabły straszą dzieci (widzów).
Dz: Ciekawym państwem jest także Holandia. Tam do dzieci Mikołaj przypływa Łodzią w towarzystwie Czarnego Piotrka, a one wyczekują go w porcie. A: Dlaczego ten Piotrek jest czarny? Dz: Ma brudną od sadzy twarz, gdyż wnosi prezenty przez otwór w kominie.
Scenka 5 Podczas dialogu dziadka i Ani czwórka uczniów spogląda w dal, nagle pojawia się na scenie Mikołaj w łodzi. Dzieci demonstrują swoją radość a Mikołaj daje im prezenty.
Dz: W przedświąteczne dni Holendrzy piszą i wysyłają bardzo dużo kartek z życzeniami nawet 50 sztuk, a te które otrzymują wywieszają w oknach swoich domów. A i K: Bardzo piękne są zwyczaje świąteczne w różnych państwach naszego kontynentu. Dziękujemy za te opowieści.
wybrany uczeń: Z okazji rozpoczętego nowego roku 2005 życzymy Wam: uśmiechniętej buźki, zdrówka na co dzień, wielu piątek, przyjaciół na których możecie liczyć i spełnienia wszystkich marzeń. A teraz do naszych życzeń dołączamy kartki w językach państw, które Wam dzisiaj przedstawiliśmy. uczniowie rozdają kartki świąteczne dla młodszych kolegów
Z płyty „Christmas time” zostały wykorzystane następujące utwory instrumentalne: - White Christmas - Silver Bals - Driving Home For Christmas - Dzień Jeden w Roku - Santa Claus is Doming To Town - Sleigh Ride - Jingle Bells
Autorzy: Ewa Kasprzak Elżbieta Rakowska Nauczyciele współpracujący: Jolanta Buda Bożena Denisienko
|